Loading...
 

Co komunikuje kino? Slavoj Zizek

Freud odczytany na nowo
Jacques Lacan (1901-1981) – psychoanalityk i filozof, znany jest jako reformator francuskiej szkoły psychoanalitycznej oraz reinterpretator myśli Freuda. Inspirował się także językoznawstwem i antropologią strukturalną, co znalazło wyraz w językowym pojmowaniu kultury. Jedna z jego głównych tez głosi, że człowiek jest tak mocno uwikłany w kulturę, iż właściwie abstrakcją jest mówienie o jakimś podmiocie „poza” czy „przed” kulturą (w terminologii Lacana – Symbolicznym). Przez całe nasze życie poruszamy się w symbolicznej siatce, które reguluje nasze zachowania i kształtuje światopogląd. Co więcej, kultura kreuje także nasze pragnienia. Oznacza to – jak tłumaczy Slavoj Žižek komentujący Lacana – że nie ma w nas żadnych pragnień „naturalnych” czy też spontanicznych.

Szkoła lacanowska odchodzi w tym miejscu od myśli Freuda, który postrzega człowieka jako rezerwuar popędów a ich ognisko, nieświadomość, lokalizuje we wnętrzu podmiotu. Dla Freuda kultura jest przestrzenią, w której popędy wyrażają się w sublimowanej formie, a zarazem pełni ona funkcję zaworu bezpieczeństwa, nie pozwalając im na bezpośrednią realizację. Lacan podchodzi do człowieka inaczej – podmiot nie ma żadnego „wnętrza”, jest całkowicie „zewnętrzny” – tożsamy ze swoimi zachowaniami, dziełami i deklaracjami. Nieświadomość wyczerpuje się w swoich kulturowych ekspresjach. Innymi słowy kultura nie jest fasadą, pod którą buzują nasze popędy, ale ich otwartym wyrazem.

Uwaga 1:


Lacan wyróżnia trzy poziomy psychiki, które są jednocześnie poziomami rzeczywistości, w której porusza się człowiek:
  • wyobrażeniowe – poziom tego, co fantastyczne i iluzoryczne.
  • symboliczne – obszar zasadniczo tożsamy ze sferą naszej kultury i rzeczywistości społecznej: języka, reguł postępowania, praw i struktur społecznych. Jest zarazem głównym miejscem konstytuowania się podmiotu. Lacan używa w odniesieniu do niego także określenia Inny.
  • realne – można na nie popatrzeć jako na życie przed uformowaniem go przez Symboliczne oraz pewną „resztę” opierającą się symbolizacji.

Przykład 1:


Slavoj Žižek tłumaczy trójpodział Lacana posługując się metaforą partii szachów. Zasady, których należy przestrzegać, aby zagrać w szachy, należą do wymiaru Symbolicznego: z czysto formalnego i symbolicznego punktu widzenia "goniec" jest określony tylko przez ruchy, jakie może wykonać ta figura. Ten poziom wyraźnie odróżnia się od poziomu Wyobrażeniowego, gdzie tym, co kształtuje i charakteryzuje figury, są ich nazwy (król, królowa, goniec). Wreszcie to, co Realne jest całym złożonym zbiorem przygodnych okoliczności, które mają wpływ na przebieg gry (inteligencja graczy, nieprzewidziane wypadki mogące zdekoncentrować jednego z grających lub nawet zakończyć przedwcześnie grę [1].

Kultura jako Inny
Kultura kieruje naszymi działaniami, odczuciami i pragnieniami, ale paradoksalnie ona sama pozostaje dla nas nieprzenikniona. Działamy na jej zasadach, jednocześnie odbierając ją jako coś zewnętrznego, pełnego reguł i zjawisk, z którymi się nie utożsamiamy. Jedno ze związanych z nią określeń – Inny – odnosi się właśnie do tego nieprzeniknionego aspektu: kultura jest dla nas niepokojącym Obcym, który w dodatku cały czas nas obserwuje i czegoś wymaga.

Uwaga 2:


Jedna z najważniejszych tez Lacana brzmi „pragnienie człowieka jest pragnieniem Innego”.

Formuła ta może być odczytana dwojako. Możemy mówić o innym (pisanym małą literą) w znaczeniu bliźniego, jak i o Innym w znaczeniu Symbolicznego – czyli kultury. W obydwu tych przypadkach mamy do czynienia z impasem.

  • W odniesieniu do innego teza Lacana wskazuje na rządzący nami mimetyzm – pragniemy tego, czego chcą inni, tylko dlatego, że oni tego pragną.
  • W drugim przypadku teza mówi, że nasze pragnienia są kształtowane przez system kulturowy.
Uwikłanie w kulturę odczuwamy jako towarzyszący nam przymus dopasowywania się do nieprzejrzystych reguł, co powoduje nieustanne kwestionowanie zarówno siebie, jak i samego porządku symbolicznego. Codziennie pytamy Innego „czego chcesz ode mnie?”. Nasza relacja z kulturą nosi w sobie ślad traumy.

Prawda ma strukturę fikcji
Najsłynniejszym interpretatorem i popularyzatorem myśli Lacana jest słoweński filozof Slavoj Žižek. Teorię francuskiego psychoanalityka stosuje on między innymi do analizy kultury popularnej, przekładając jednocześnie hermetyczny lacanowski język na formę bardziej przystępną. W swoich tekstach Žižek mówi językiem efektownym, w którym filozoficzny dyskurs przeplata się z odniesieniami do filmów czy popularnych książek. Szczególne miejsce w dorobku Žižka pełni analiza kina. W swoich książkach [2] oraz filmach, w których występuje ("Z-Boczona historia kina" (2006) i "Perwersyjny przewodnik po ideologiach" (2012)), filozof tłumaczy zawiłości lacanowskiej psychoanalizy, komentując fragmenty filmów m.in. Lyncha, Hitchcocka, braci Marx czy Tarkowskiego.

Przykład 2:


Fragment filmu "Z-Boczona historia kina", w którym Žižek tłumaczy relację między id, ego i superego, odwołując się do "Psychozy" Hitchcocka.

Źródło: Rafael Craice, The Pervert's Guide to Cinema, reż. S. Fiennes (2006), 19.09.2011 (dostęp 12.12.2020). Dostępne w YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YKH6FmPV1_o(external link).

Interpretacja filmu "Batman. Powrót Mrocznego Rycerza".

Źródło: Frank Taylor, The Pervert's Guide to Cinema, reż. S. Fiennes (2006), 05.03.2014 (dostęp 12.12.2020). Dostępne w YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=XTFR4W8qLlQ(external link).


Odwołania do kina są jednak czymś więcej niż ilustracją teorii psychoanalizy. Zabiegi Žižka mają znacznie głębszy sens. Istotny jest sam status kina jako przedmiotu analizy, czego podstawą jest z kolei lacanowska teoria kultury i jej relacji z nieświadomością. Przypomnijmy: dla Lacana kultura jest jednocześnie ekspresją nieświadomości oraz kreatorką pragnień. Kino odgrywa ważną rolę w obydwu tych aspektach. Jako ekspresja nieświadomego pełni analogiczną rolę do snów, które w klasycznej psychoanalizie Freudowskiej stanowiły „królewską drogę do nieświadomości” a ich interpretacja odgrywała fundamentalną rolę w terapii. Analizę współczesnego kina można zatem potraktować jako „królewską drogę” do zbiorowej nieświadomości całego społeczeństwa, z której zbudowana jest tkanka kultury. Z drugiej strony kino jest najpopularniejszym, a jednocześnie najbardziej perswazyjnym medium, jego rola jako kreatora pragnień jest zatem nieoceniona. Innymi słowy, filmy wśród których wyrośliśmy i które oglądamy, jednocześnie wyrażają nas i kreują. Žižek rezygnuje tym samym z klasycznego ujęcia filmu jako „imitacji” rzeczywistości, przedstawiając kino jako „symulację”, która trawersuje rozłam fikcji i rzeczywistości. Interpretacji kina prezentowanej przez Žižka przyświeca słynna teza Lacana: „prawda ma strukturę fikcji” [3]. Žižek wykłada ją we właściwym sobie stylu we wprowadzeniu do "Z-boczonej historii kina":

Źródło: Garikoitz G. Quintanilla, The Pervert's Guide to Cinema, reż. S. Fiennes (2006), 03.10.2013 (dostęp 12.12.2020). Dostępne w YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Nf1jBK0-XXo(external link).

Zadanie 1:

Treść zadania:
Rozważ poniższe pytania. Omów je z inną osobą:
  • Czym jest dla mnie kino?
  • Czy oglądając obraz filmowy odnoszę jakoś jego znaczenie do siebie czy tylko dobrze się bawię? Czy czuję, że film mówi w jakiś sposób o mnie?
Jakie obrazy filmowe odbieram najmocniej i co jest tego przyczyną?

Materiały dodatkowe

Bibliografia

1. Žižek, S.: Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej, tł. Kutyła, J., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
2. Žižek, S.: Lacrima rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, tł. Jankowicz, G., Kutyła, J., Mirkunda, K., Mościck, P., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007.
3. Žižek, S.: Patrząc z ukosa : do Lacana przez kulturę popularną, tł. Margański, J., Wydawnictwo KR, Warszawa 2013.

Ostatnio zmieniona Wtorek 19 z Styczeń, 2021 21:43:28 UTC Autor: Jowita Guja
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.